Rood is ja

Nederlands | Paperback | 9789026361319 | Druk 1 | november 2022 | 264 pagina’s
Auteur: Sara Kroos | Uitgeverij: Ambo|Anthos | Genre: Seksueel misbruik

Tekst achterkant

Cabaretier Sara Kroos schuwde in haar theaterprogramma’s het persoonlijke verhaal niet. Openhartig, hard, ontroerend en buitengewoon grappig vertelde ze behalve over vrolijke onhandigheid ook over de zwarte thema’s in haar leven: seksueel misbruik en depressie. In een razend tempo maakte ze gewaardeerde programma’s en trad ze in het hele land op voor volle zalen.

Totdat haar stressvolle bestaan in combinatie met haar voorgeschiedenis zoveel van haar eiste dat ze vastliep. Sara liet zich opnemen in een psychiatrische kliniek, waar ze seksueel werd misbruikt door de therapeut die haar moest helpen met het verwerken van het misbruik uit haar jeugd. In de jaren die volgden gaf ze alles om overeind te blijven, kreeg ze na een lange juridische weg erkenning van de pleger en de kliniek, en besloot ze uiteindelijk niet meer te zwijgen.

Rood is ja is een eerlijk en confronterend verslag van misbruik en de herhaling hiervan, van een leven met psychische klachten en de weg naar herstel.

Met een nawoord van Iva Bicanic en Richard Korver.

Review door Josée

Sara Kroos is bekend als cabaretière. De meeste kennen haar van “Spijkers met koppen” en van ”De Lama’s”. Ze is een vrolijke krachtige vrouw op het podium die open is over haar depressies en het seksuele misbruik wat haar overkomen is. Haar verleden heeft haar krachtiger gemaakt en ze lijkt het goed verwerkt te hebben.

In het boek Rood is ja, geeft Sara Kroos een intiem kijkje in haar leven, waaruit blijkt, dat ze een en ander nog helemaal niet heeft verwerkt. Ze wordt zelfs tijdens haar verwerkingsproces weer slachtoffer van seksueel misbruik door haar therapeut.

In het begin van het boek wordt meteen duidelijk waar het verhaal naar toe leidt. Met deze voorkennis leidt Sara je chronologisch door haar verwerkingsproces tijdens haar opname en daarna.

Het verhaal begint bij haar opname, ze schrijft levendig wat ze doet, maar ook gedetailleerd haar gevoelens en gedachte. Het is alsof je in haar hoofd zit. Dit is wat haar verhaal bijzonder maakt.

Het is een meeslepend verhaal, dat luchtig begint, maar je letterlijk meesleept in de pijn van Sara. Haar tegenstrijdige gevoelens weet ze zo mooi op te schrijven, dat je snapt waarom ze doet wat ze doet. Waar je denkt, niet doen, geeft ze zelf aan dat het achteraf gezien niet de handigste keuze was.

De vrouw van Sara ziet alles met lede ogen aan en probeert alles te doen om het te stoppen. Met andere vriendinnen van Sara luidt zij de noodklok en geeft aan dat wat er gebeurd niet kan. In eerste instantie lijkt het aan dovemans oren gericht, maar uiteindelijk krijgen ze Sara weg uit de instelling en bij een nieuwe betrouwbare therapeut.

Het boek is tevens een aanklacht tegen de GGZ. Waar instellingen zelf onderzoek mogen doen naar misstanden binnen hun eigen instelling. Dit resulteert in dit geval dat er wel verhaal gehaald wordt bij de beschuldigde, maar nooit naar het slachtoffer geluisterd is. Nog sterker het verhaal van de beschuldigde wordt vaak lukraak overgenomen.

Het is een aanklacht tegen het systeem, waar niet geregistreerde hulpverleners, op de BIG registratie van hun supervisor mogen acteren. Hierdoor kunnen deze mensen niet makkelijk uit hun functie gezet worden en is het tuchtrecht niet op hun van toepassing.

Seksueel misbruik is vaak al moeilijk om te bewijzen, want vaak zijn alleen de dader en het slachtoffer aanwezig. De afrondende rechtszaak maakt dat pijnlijk duidelijk. Sara krijgt waar ze om gevraagd heeft; Erkenning voor wat er gebeurd is. Toch blijf je aan het eind van het boek met een knoop in je maag achter.

De beer Albert op de voorkant van het boek is de stille getuige. In het boek is er een tussenhoofdstuk waar beer uitlegt, wat het allemaal met hem gedaan heeft.

Misbruik raakt niet alleen het slachtoffer, maar ook de omgeving van het slachtoffer. Dit boek geeft een heel intiem inkijkje in de meest zware periode uit het leven van Sara Kroos.


Print Friendly, PDF & Email